Zážitek ze zimní jízdy na kole a co se událo na sklonku roku minulého

DSC06011-2-(1).jpg
DSC06011-2.jpg
DSC06144.jpg
DSC06156-1.jpg
DSC06328-2.jpg
DSC07970-1.jpg
DSC07972-2.jpg
Zvětšit fotogalerii
 
6. 1. 2016

Sníh vám praská pod pneumatikami, při rozjezdu lehce podkluzuje zadní kolo, blatníky se nabalují těžkým sněhem, vítr vám žene vločky do obličeje, tím pádem občas ztrácíte orientaci, jinak se ale pohybujete volně a s bravurou. Jízda v zimě ve sněhu má i svá kouzla a přednosti, šoféři jezdí trochu ohleduplněji a pomaleji než jindy, provoz je o poznání menší a vy přitom nemusíte přezouvat kola, ani seškrabávat námrazu z oken či prosit o resuscitaci vašeho dopravního prostředku. Kolo nepotřebuje ani fridex ani další chemikálie. Pří jízdě na sněhu si musíte dát hlavně pozor na závěje a namrzlou vozovku, stejně jako na přejezd navlhlých kolejí tramvaje. V porovnání s chůzí po neuklizených, zasněžených chodnících, mi přijde jízda na kole v zimě plynulejší a jednodušší.


Přitom to na sklonku roku 2015 vypadalo, že zima snad do našich končin ani nedorazí, teploty nad 10 °C, rozkvetlé zlaté deště a sedmikrásky. Jako tradičně se v Praze a jinde před koncem roku konalo hned několik cyklojízd a zakončení sezony zažila s ohněm a svařákem například i cyklodílna v BajkAzylu na Náplavce, která se opět otevírá na Tři krále (6. 1. 2016), v zimním období bude sloužit cyklistům každou středu mezi 16 – 21 hodin. Své bilancování uplynulého roku měli i Cyklisté sobě. Vánoční cyklojízdy se před svátky zúčastnila asi padesátka účastníků, (nejmladším sestrám bylo přitom 7 a 9 let). Cyklisté se vydali za zvuku koled a s nazdobeným vánočním stromem centrem města. Cyklojízda oslavila již 14. sezonu od první jízdy (duben 2001). Zakončení vánoční jízdy proběhlo s bohatou tombolou v klubu Utopie, kdo si koupil los, vyhrál některou z hodnotných cen. V roce 2016 oslaví pražské cyklojízdy již 15. sezonu, není v Česku příliš akcí, které by se konaly pravidelně a na dobrovolné bázi právě tato cyklojízda. 



Tradicí se pomalu stávají i slunovratové cyklojízdy pořádané týmem BajkAzylu vždy v červnu a v prosinci v den rovnodennosti. Letos se 19. prosince sešlo na 100 fixkařů, měšťáků, cargařů a dalších cyklistů před Rudolfinem, aby s úderem 6:30 (pravda díky příjezdu organizátorů o trochu později) vyrazil peloton ještě spící Prahou. Po několika výšlapech čekal poslední výjezd na Dívčí hrady se sešupem na Žvahov a do cyklodílny BajkAzyl v Meetfactory. Tady čekala promrzlé účastníky tradiční polévka a blešák s cykloproprietami. Úplně poslední cyklojízdou roku ale byla ve stejný den gécéčková cyklojízda č. 172 Vládi Galase Borce, která se proplétala kolem vánočních stánků v centru města. Na cykloakce bohatý závěr roku tak mohl spokojeně skončit.


 
Na závěr i začátek roku mi dovolte vám všem popřát vše nejlepší do roku 2016.
Ten minulý rok byl z pohledu každodenního cyklisty asi stejný jako roky předchozí. Ve vašem okolí se asi uskutečnilo jen minimum zlepšení pro jízdu do práce či do školy, veřejné rozpočty se díky podpoře cyklistické a pěší dopravy příliš neztenčily, pro bezpečnější jízdu na kole či pěšky nabízí naše instituce především restrikci nejvíce zranitelných účastníků dopravního provozu na úkor stále agresivně jezdících automobilistů. Již druhým rokem pokračuje negativní trend nárůstu smrtelných nehod na našich silnicích. Česká a moravská města stále čekají na první systém bikesharingu, i když Praha a Brno alespoň s myšlenkou podpory sdílených kol koketují. 



Přesto se vloni několik věcí, ze kterých mám radost, podařilo. Především se rozšiřuje, jak co do počtu jednotlivých účastníků (více než 7.000), tak i co do zapojených měst (24), kampaň Do práce na kole, zabodovala i další aktivita organizovaná Auto*Matem nejen v Praze. Stávají se jimi uliční slavnosti Zažít město jinak. Obě akce se určitě vylepší a rozšíří i v roce 2016, stejně jako dozná zásadních změn i Velká jarní cyklojízda. V loňském roce se rozrostl BajkAzyl mimo Prahu a Olomouc o brněnskou pobočku, která funguje na hlavním nádraží. V Praze se rozšiřuje počet projektů Bezpečných cest do škol, organizovaných Nadací Partnerství (ČR) a Pražskými matkami. Mohutně se po Česku rozšířil i systém komunitních kol Rekola.cz jako alternativa k velkým systémům bikesharingu.
 
Z firem zaměřujících se na výrobu kol a příslušenství mě osobně určitě udělal radost team ze Citybikes.cz s novou řadou městských a touringových kol Kolos bicycles, plně automatizované parkovací věže v Hradci Králové Bike Tower, malí výrobci nákladních kol Carbobikes a exportní potenciál bikesharingových systémů Homeport z Karlína. 



Největší radost ale mám z toho, že se nám podařilo dohodnout se spolu s  cyklistickými organizacemi z měst Čech a Moravy na vytvoření národní cyklistické federace, která bude hájit zájmy každodenních cyklistů, cykloturistů či pěších.



Ať Vám to pořádně šlape!

Text: Daniel Mourek, Foto: Sylvie Švihelová a kol. 
Facebook