Krušnohorská magistrála a Cyklostezka Ohře

008.jpg
025.jpg
031-(1).jpg
032.jpg
IMG_2487.jpg
Zvětšit fotogalerii
 
26. 7. 2016



Letos v květnu jsme s bývalým kolegou, který k nám za cyklistikou přijel až z Londýna, podnikli jízdu po Krušnohorské magistrále (cyklotrasa č. 23) z Komáří Vížky u Teplic do Chebu, a odtud zpět na východ po stezce podle Ohře (cyklostezka Ohře CT 6/Eurovelo 4). Zejména ta krušnohorská část naší cesty na nás učinila velký dojem – scenérií, nezkaženou přírodou a opuštěností. Za 4 květnové dny cesty jsme na ní potkali všehovšudy šest lidí.

Jaký byl náš itinerář? 

1. den: Komáří Vížka - Nová Ves v Horách, cca 50 km
Naše putování jsme začali v mém rodišti v Teplicích, odkud je to jen pár kilometrů do podhorské Krupky. Tam jsme naložili sebe i kola na sedačkovou lanovku, která nás dopravila na Komáří Vížku (806 m). Pokochali jsme se rozhledy na teplickou kotlinu a České středohoří i na německou stranu, která se dá nejlépe popsat jako zelené vlnění. Potom jsme se napojili na magistrálu, která je na tomto úseku tvořena asfaltovanou silničkou. Ta nás vedla přes Cínovec, Vitišku-Nové Město, Vrch Tří pánů s větrnými elektrárnami a kolem přehradního jezera Fláje utopeného v lesích do Nové Vsi v Horách, na druhé straně hranice zvané Deutschneudorf. Ubytovacích a stravovacích možností je na tomto úseku málo. Vzali jsme zavděk hotelem Sebastian, který sice nabídl dobré ubytování, ale předražené pivo a jídlo, které za moc nestálo.



2. den: Nová Ves v Horách - Boží Dar, 62 km
Dlouhé stoupání ze vsi bylo dobré zvládnout hned po ránu. Krajina byla zahalená do lehké mlhy, což ji ještě přidávalo na kráse. Louky, lesy, lesy a louky, potoky, občas nějaké stavení, kostelík, osamělý hřbitůvek. Tato etapa byla těžší s četnými výstupy a klesáním, většinou po zpevněných lesních cestách, až na jeden asi 3 km dlouhý úsek po arteriální silnici, který musejí cyklisté sdílet s rychlou dopravou a obřími kamiony. To byla nejnepříjemnější část celé naší cesty. Divili jsme se, že na tomto úseku není postavená oddělená cyklostezka. Kalek, Hora Sv. Šebestiána, Měděnec. Magistrála nás přivedla na kraj obce Klínovec, kde na nás zapůsobilo neladně naskládané lyžařské harampádí a “hradba” hotelů na druhé straně údolí v Oberwiesenthalu. Namáhavý výšlap na Boží Dar ukončil dnešní 60 km etapu. Našli jsme příjemné bydlení a pohostinství v Penzionu Daro přímo na hlavním náměstíčku. 



3. den: Boží Dar – Luby, 60 km
Ráno jsme prošli pěkně upravenou obec, navštívili muzeum a informační centrum. Vyjeli jsme znovu do mlhavého rána a těšili se z úžasné scenérie náhorních planin. Minuli jsme Božídarské rašeliniště, velkou přírodní rezervaci, projeli jsme obcí Horní Blatná v malebném údolí. Nabízely se úžasné výhledy do kraje, až na Doupovské hory. Cesta nádherným údolím Rajeckého potoka šla stále z kopce až do Bublavy a potom do Kraslic, města očividně postiženého hospodářským zpomalením. Nepřetržitý sjezd, snad 15 km, nás přiměl obdivovat cyklisty jedoucí proti nám v opačném směru. Trasa nás přivedla do dalšího městečka známého výrobou hudebních nástrojů, Luby. Bydlení jsme našli mimo magistrálu v 1.7 km vzdálených Horních Lubech v penzionu zvaném Kozabar.



4. den: Luby - Cheb 38 km
Další obec Plesná k zastavení nelákala. Zastavili jsme až v hradní restauraci se strašidly ve Skalné (Vildštejnu) a později u kouzelného jezírka uprostřed lesů. Na dnešním úseku jsme překonávali řadu kilometrů přes pole a louky po hrubém kamenitém povrchu. Na oběd jsme našli krásné místo pod obrovským starým dubem uprostřed luk. Pak následovaly Františkovy Lázně a poslední úsek trasy do Chebu na nezpevněné lesní cestě zaneřáděné zbytky porážených stromů, který byl navíc obtížně sjízdný. V Chebu bylo těžké najít bydlení kvůli svátkům v Německu, byli jsme rádi, že jsme dostali pokoj v příjemném, ale trochu drahém Pensionu u Vlčků v centru.

5. den: Cheb - Karlovy Vary, 60 km
Luxusní snídaně v Penzionu u Vlčků stojí za zmínku. Velmi pohodlná Cyklostezka Ohře vede otevřenou krajinou po perfektním povrchu bez převýšení. Nabízí se výhledy na všechny strany, ty směrem na západ jsou ohraničené hřebenem Krušných hor. Za Sokolovem končí asfalt a začíná zpevněná lesní cesta. Středověké městečko Loket s romantickým hradem vévodícím celému údolí a Svatošské skály s restauracemi, kde pečou skvělé štrúdly, jsou hlavními body zájmu na tomto úseku.  Odtud už je to jen skok do Karlových Varů.


6. den: Karlovy Vary – Klášterec nad Ohří
Stezka není na mnoha místech postavená, trasa vede cestou necestou po kostrbatých polních cestách. Často jsme museli jít pěšky a kola vést. Stezka se nakrátko odchyluje od řeky a vrací se k ní v obci Velichov. Odměnou za námahu je krásná scenérie s rozhledy do údolí a na druhou stranu řeky. Výborný oběd v Penzionu U páva v Klášterci nad Ohří. Na nádraží, kde stavějí rychlíky na trati Cheb-Ústí n/L-Praha, jsme dojeli včas, abychom chytili ten nejbližší. Za hodinu jsme byli zpátky v Teplicích.  

Autor: Eva Čermak, Sydney, Austrálie
Fotografie: Eva Čermak
Facebook