Na cestě z Hong Kongu do Londýna.

DSCF9691_rs.jpg
DSCF9692_rs.jpg
DSCF9696_rs-(1).jpg
DSCF9698_crop.jpg
Zvětšit fotogalerii
 
18. 10. 2014

Vysvětlil jsem Jackovi, že ho včera potkala moje přítelkyně a o setkání mi vyprávěla. Jacka jsem se vzhledem k represím studentů v demokratické enklávě obklopené komunistickou Čínou samořejmě zeptal i na to, jak sleduje vývoj událostí doma. Příjemné počtení.

Q: Můžes se trochu představit a říci nám, co tě motivovalo k tak dlouhé cestě?
Ahoj, jmenuji se Jack a je mi 27.



Q: Jak to celé vlastně začalo?
A: Před dvěma lety jsem se poprvé vydal s kolem a kamarády na Taiwan na 5 dnů. Moc se mi to líbilo, takže hned po návratu domů jsme začali plánovat delší cesty s mým dobrým kamarádem. Spolu jsme se připravovali asi rok a hledali ideální cestu do Londýna. Bohužel mému kamarádovi onemocněl otec a tak jsem se nakonec rozhodl jet sám.

Q: Kdy jsi vyrazil z Hong Kongu?
A: Vyrazil jsem poslední březnový týden 2014 jen sám se svým kolem. Ale na cestě vlastně nikdy nejsi sám, potkal jsem spoustu cyklistů především na cestě přes Čínu.

Q: Takže tohle je tvoje vůbec první dlouhá cesta na kole? Co tě nejvíce překvapilo nebo něco co jsi nečekal?
A: Vždycky mě překvapí lidé, které potkám. Tak třeba v Kazachstanu jsou strašně milí a přátelští lidé vůči cizincům a zvláště vůči cyklistům, protože na kole tam v podstatě nikdo nejezdí. A taky jsem si tam uvědomil, jak důležité je mít kvalitní nepromokavou výstroj. Koneckonců prší na celém světě….



Q: Kolik jsi toho ujel v průměru za den?
A: Řekl bych, že můj průměr je tak 100 km denně. Teď mám najeto 14 000 km z Hong Kongu až do Prahy.

Q: Jakou máš zkušenost z jízdy na kole ve velkoměstech?
A:Projel jsem třeba Moskvu a Almaty nebo taky Tallinn či Rigu. Obecně velkoměsta, kde jsem jel, nebyla příliš pro cyklisty, Moskva je přeplněná dopravou. Naopak ve městech v Pobaltí nebo v Polsku a Česku je více infrastruktury pro cyklisty.

Q: Jak většinou plánuješ cestu?
A: Vždy si dopředu stáhnu všechny mapy na cestu když jsem online. Pak už jen jedu a průběžně dobíjím různá zařízení. V Evropě jsem se dozvěděl o cyklotrasách EuroVelo už v Estonsku a jel podle nich. Před tím jsem o této síti cyklotras nic neslyšel. Taky jsem přespal v Tallinu prostřednictvím sítě ubytování pro cyklisty „warm showers“ a přátelé mi řekli, abych jel po pobřeží Baltu po EuroVelo 13. Je to jednodušší a příjemnější než jezdit po rušných silnicích. Trasa  EuroVelo je třeba v Pobaltí dobře značená, teď mám i mapu celé sítě, takže to budu mít jednodušší.



Q:Co by jsi řekl, že byla nejtěžší část celé cesty?
A: Nejtěžší byla asi komunikace v Rusku, moc lidí bohužel anglicky nemluví a jiná abeceda, kterou používají věci také neulehčila. Na druhou stranu mi hodně pomohli kamarádi, které jsem potkal v Moskvě a v St. Petersburg. Také například v Polsku sice mají dobré cyklistické stezky ve městech, ale jakmile se dostanete mimo město musíte již jet po poměrně frekventovaných silnicích.

Q: Po 14 000 kilometrech jsi dorazil do Prahy, jaké jsou tvé další plány?
A: Další trasa je přes Drážďany, Berlín, Mnichov, Svýcarsko, Francie, Belgie pak mne čeká trajekt do UK, doufám, že se mi podaří navštívit i Skotsko a pak už jen návrat domů do HK.

Q: Kdy vlastně budeš v Londýně?
A: Měl bych skončit někdy třetí týden v listopadu, ale maličko se obávám podzimního počasí v Alpách, ale snad to bude OK. Jedním z mých snů je také vidět zápas Premier League, to bych ještě rád stihl před návratem domů.

Q: Co vlastně říkáš na aktuální situaci v HK, demonstrace a vůbec jak vidíš celou situaci, když jsi na cestách?
A: Sleduji aktuální zprávy jak je to jen možné. Když to všechno začalo byl jsem tou dobrou v Rakousku a mnoho lidí se mne ptalo na dění v Hong Kongu. Situace je poměrně komplikovaná, ale myslím si, že protesty budou pokračovat dál. Vlastně bych se rád zúčastnil jedné demonstrace přímo tady v Praze.

Q: Jedna z posledních otázek, jak se vlastně jezdí v Hong Kongu na kole, myslím tím každodenní ježdění, třeba do práce?
A: V Hong Kongu nejezdí moc lidí do práce na kole, protože město je hodně “busy”, ale máme dobré cyklotrasy a každý si může vyrazit na kole na výlet okolo Hong Kongu.

Q: Teď už opravdu poslední otázka, řekni na rovinu, kolikrát jsi píchnul?
A: Fakt jen 4x, mám kvalitní pláště Schwalbe. Jedu na čínském kole  AKLM, je to nová značka na trhu, ale jsem s ní moc spokojený.



Díky moc Jacku a přejeme příjemnou cestu. Safe travels/Bon voyage/Cheers.
www.facebook.com/bonvoyagebike
Interview připravili Daniel Mourek, ECF vice-president a Michal Dub
 
6.října, 2014
Facebook