Lisabon se pustil do masivní podpory cyklistiky

Lisabonsky-bikesharing-(3).jpg
Lisabonsky-bikesharing-ulice-(1).png
Zvětšit fotogalerii
 
30. 10. 2015



Vše začalo již přípravami Lisabonu jako jedním z navržených měst pro konferenci Velo-City 2017, ovšem přípravy nakonec nedopadly pro Lisabon úspěšně, i když město předložilo zajímavou nabídku. Město v posledním roce nejen buduje cyklistickou infrastrukturu, ale podporuje dále také rozjezd nového systému bikesharingu. Počátkem října Lisabon vyhlásil veřejnou soutěž pro realizaci bikesharingu v hodně 28,9 milionů EUR. Vítěz soutěže získá v Lisabonu koncesi na sdílení kol až na devět let. Společnost EMEL (Lisabonské veřejné parkování a mobilita) odstartovala významný posun ve veřejném sdílení kol právě v říjnových dnech. Přičemž se Lisabon donedávna řadil k hrstce posledních evropských měst, které s bikesharingem zatím zkušenosti neměla.  Nicméně nový starosta Lisabonu Fernando Medina je cyklistice velmi nakloněn, přispívá k jejímu rozšíření daleko více než jeho předchůdci, nejsou to jen slova, ale především realizace. 



Během posledních let se tým společnosti EMEL hlouběji zabýval tématikou bikesharingu, sledoval převážně právní stránku systému a veřejnou účast. Podle úředního oznámení se během první fáze navrhovacího systému dostane do ulic města přes 1400 kol až na 100 dotovaných stanic. Ta pokryjí centrum města v oblasti tzv. náhorní plošiny a dále hlavních ulic, rozšíří se také do jádra obchodních čtvrtí a podél řeky Tagus.  V nedávno zveřejněné soutěži na dodávku sdílených kol hrají důležitou roli nejen cena systému (50%), zkušenost s provozováním systému (30%), kvalita komponentů kol (10%), ale i celkový image bikesharingového systému (10%). Portugalský Lisabon je tak určitě dobrým příkladem pro Prahu, protože města jsou si podobná jak velikostí topografií tak i coby oblíbené turistické destinace a jedny z posledních evropských metropolí, které doposud cyklistiku nepovažovaly za rovnoprávnou součást dopravní politiky města.
 

Další příklad města, které podporuje cyklistickou dopravu v Portugalsku, se nachází v bezprostřední blízkosti Lisabonu a je vyhledávaným turistickým cílem nejen obyvatel metropole, ale i turistů, je jím Cascais. Zde magistrát zvolil jinou metodu. Zařadil turistický systém sdílených kol do dopravního orientačního systému. V roce 2017 se očekává až třikrát vyšší rozšíření sítě cyklostezek, zlepšení podmínek pro cyklisty a zakomponování cyklistiky do dopravního systému města.

Zdroj: Evropská cyklistická federace Foto: Evropská cyklistická federaceCitylab  
Facebook