Kolo + vlak v Evropě: nerovný vývoj

Bike-Train-Graf.png
Bike-Train-obrazek.jpg
Zvětšit fotogalerii
 
23. 3. 2016



"Manželský svazek" kola a vlaku může být vhodným řešením, ale aby lidé začali ve větší míře tyto dva modely kombinovat, je nezbytná dobrá infrastruktura. Pro ty, co by chtěli pomocí vlaku a kola dojíždět do školy či práce, jsou to především bezpečná parkovací místa na kterémkoliv konci cesty.
 
Pokud se zaměříme pouze na parkovací místa pro kola, napoví nám jejich počet hodně o přístupu regionu k podpoře jak intermodality (tj. kombinování více dopravních prostředků), tak cyklistiky. Počty parkovacích míst v zastávkách a stanicích se liší zem od země. Něco jako jednotná evropská úroveň neexistuje.
Dobrým příkladem jsou cyklistické velmoci Nizozemsko a Dánsko, jak ukazuje následující graf. 



 
Počet parkovacích míst na 1000 obyvatel je v těchto zemích vyšší než v Belgii, Švýcarsku, Rakousku, Velké Británii nebo Franci. V Nizozemském království připadá na 1000 obyvatel téměř 25 parkovacích míst (412 000 parkovacích míst na 16,8 mil.). Proto také přijíždí 40 % pasažérů k vlaku na kole a 16 % jich na kolo nasedá poté, co z vlaku vystoupí. V Dánsku je to podobné, 17 parkovacích míst na 1 000 obyvatel (95 118 parkovacích míst na 5,6 mil. obyvatel) a 27 % uživatelů, kteří na zastávku vlaku přijíždí na kole. 
 
Pro srovnání, ve Švýcarsku je to 11 parkovacích míst na 1 000 obyvatel, v Belgii 8, v Rakousku 5, ve Velké Británii 0,98 a 0,46 ve Francii (31 000 parkovacích míst na šedesáti šesti milionovou populaci). Kvůli tomu pouze 4,3 % pasažérů přijíždí na kole do zastávky a jenom 3,5 % zastávku na kole opouští. 
 
Nizozemsko a Dánsko si mezi zmíněnými státy drží nezpochybnitelné prvenství. Není proto divu, že jsou počty cyklistů v těchto zemích mnohem vyšší, když mají k dispozici podpůrnou infrastrukturu - příkladem jsou zmíněná parkovací místa. Je to jeden z mnoha důvodů, proč jsou Nizozemské a Dánské království evropskými cyklistickými lídry, jak ukazuje barometr Evropské cyklistické federace (ECF). Země jako je Francie před sebou mají ještě kus cesty, než se ve větší míře prosadí kombinované použití kola a vlaku. 
 
Pokud vás zaujal cykobarometr ECF, klikněte zde
 
Zdroj: Bike + Train in Europe: an unequal development

 
Facebook